T�mak�r |
Sorsz�m |
Megjelent |
Kib�v�lt |
Ford�totta |
1995. j�lius |
- |
A z�t�k nem h�zasodnak ugyanolyan �rtelemben, mint az emberek. Nek�nk, a m�sokat-szog�l�ban, nincs olyan int�zm�ny�nk, mint amilyen a h�zass�g, ami a mi v�lem�ny�nk szerint egyfajta rabs�g, k�tel�k, de ennek ellen�re akarat szerint bele lehet l�pni. Ha valaki megvizsg�lja a h�zass�g emberi int�zm�ny�t annak val�di c�ljai f�ny�ben, �s hogy ezek a c�lok hogyan val�sulnak meg a mi t�rsadalmunkban, l�tni lehet, hogy mi�rt nincs sz�ks�g�nk eff�le int�zm�nyre. A gyermekek gondoz�sa, a h�zass�g leggyakrabban v�dett alapindoka, nem sz�ks�ges, hogy rendelkez�s al� ess�k, mivel valamennyi gyermeket mindannyian gondozz�k, �s lelkesed�ssel. K�rp�tolni az al�rendelt partnert, rendszerint a feles�get, aki tal�n �vtizedeket szentel a f�rj�nek, hogy azut�n f�lredobj�k egy fiatalabb modell�rt, egy m�sik alapindok. A mi t�rsadalmunkban, senkinek sem kell att�l f�lnie, hogy kitasz�tj�k. A fenntart�s biztos�tva van, m�ghozz� mindenkinek ugyanolyan szinten. A szexu�lis tulajdonl�st, a t�rgy teljes birtokl�s�t ritk�n ismerik el a h�zass�gi szertart�sok indokak�nt, de k�l�n�sen igen konzervat�v t�rsadalmakban, a n�k ny�lt alku t�rgyai. Erre nincs p�rhuzam a mi t�rsadalmunkban, ahol a m�sik szem�ly birtokl�sa nem l�tezik.
A h�zass�g int�zm�ny�re az�rt is t�maszkodnak az emberi t�rsadalomban, hogy a k�telezetts�gek kioszthat�k legyenek. J�zsi b�csinak nincs hov� mennie, m�r s�ket �s vak, �gy a csal�d �gy d�nt, hogy be kellene k�lt�znie az unokah�g�hoz, mivel az j�l ment f�rjhez �s egy nagy h�zban �l sok szob�val. A f�rj lehet, hogy tiltakozik, de mivel a h�zass�gban meg van k�tve, v�g�l beadja a derek�t, hogy felhagyjon a b�n�s nyelvbotl�saival. �jra csak, a mi t�rsadalmunkban, J�zsi b�csi nem lett volna k�ts�gbeejt� helyzetben, el�sz�r is. V�gezet�l pedig, az emberek �tesnek a szertart�son �s viselik a gy�r�t, hogy �gy m�sok teljesen vil�gosan meg�rts�k, hogy �k egym�ssal k�v�nnak �lni. Ne legyen megd�bben�s: meg vannak k�tve. Csak n�zzetek a gy�r�s ujjra, ahol a kijelent�s�ket teszik.
A mi t�rsadalmunkban minden egyes z�ta szabad, �s b�r sok a k�t�d�s, m�gsincs k�tel�k. M�g az emberek esetleg �gy tekintik ezt, mint egy visszat�r�st a 60-as �vekbe, ahol a szabad szerelmet ki�ltott�k �s a promiszkuit�s volt a szab�ly, val�j�ban �pp az ellenkez�je t�rt�nik. Amikor nem k�nyszer�tenek szab�lyok, �s a val�di m�sok�rt val� szolg�lat kapja a hangs�lyt, a promiszkuit�s nem jelentkezik. A promiszkuit�s a leggyakrabban egy reakci� az elnyomat�sra. Ha valaki k�ts�gbe vonn� ezt, csak figyeljen meg egy csoport katolikus fi�t, kiszabadulva a szerzetes n�v�r karmai k�z�l. Z�rj�tok �ssze vel�k a l�nyokat! Ha nincsenek a szab�lyok, �tugorjuk a neheztel�st �s a l�zad�st. Alkalmi vagy promiszkuit szex az emberi t�rsadalomban is el�fordulhat, mivel a szexu�lis hajt�er� er�s, �s az egy�n �nmag�ra koncentr�l. Mindennek ellen�re, az �nkiel�g�t�ssel felsz�molhat� a viszket�s, mi�rt kell h�t fert�z�seket terjeszteni, �s nem k�v�nt terhess�geket okozni, hogyha valaki egy m�sikra gondol? A szexu�lis �sszever�d�seket meg kell fontolni �s ezekbe nem szabad sietve belev�gni, �s ez a legeredm�nyesebb ebben a kontextusban. Enn�lfogva, nek�nk kevesebb k�tel�k�nk van, �s t�bb igaz k�t�d�s�nk. �s igen, a z�t�k �lnek nemi �letet, �s p�rosodnak, m�g ha jelenleg nem is szaporodnak nemi �ton.